I graniti sò rocci caratteristici di a parti suprana di a crosta cuntinentale. Sò scunnisciuti in u fondu di l'oceani, ancu s'è in certi isuli oceanichi, per esempiu in Islanda, sò abbastanza diffusi. I graniti sò stati furmati in tutta a storia geologica di i cuntinenti. Sicondu a geocronologia isotopica, i rocci più antichi di cumpusizioni granitiche datanu à 3,8 miliardi d'anni, è i graniti più ghjovani sò 1-2 milioni d'anni.
I rocci di granitu di quartz-feldspar formanu corpi chì inizialmente ùn sò micca esce nantu à a superficia. Sicondu i dati geologichi, i cuntatti suprani di i corpi di granitu à u mumentu di a furmazione eranu situati à una prufundità di parechji centu metri à 10-15 km. Attualmente, i graniti sò esposti per via di l'elevazione è l'erosione sussegwenti di e rocce di u tettu. Sicondu i calculi statistichi, i graniti custituiscenu circa 77% di u voluminu di tutti i corpi ignei chì sò solidificati à una prufundità in a parti suprana di a crosta cuntinentale.
Ci sò corpi di granitu spustatu è micca spustatu. I graniti spustati sò ghjunti com'è u risultatu di l'intrusione di u magma graniticu è a solidificazione sussegwenti di u funnu magmaticu à una o una altra prufundità. A forma di corpi cumposti da graniti spustati hè assai diversa - da picculi vini 1-10 m grossu à grandi plutoni, chì occupanu centinaie di chilometri quadrati in zona è spessu fusione in cinturini plutonici estesi. Inseme cù platti di granitu relativamente magre (< 1-2 km verticalmente), i plutoni sò cunnisciuti chì si estendenu à una prufundità di parechji chilometri. Per esempiu, u plutone di Eldzhurta in u Caucasu di u Nordu hè stata attraversata da una fossa di quattru chilometri chì ùn hà micca righjuntu u cuntattu di granitu più bassu. In a Costa di u Perù in Sudamerica, i graniti sò esposti à una distanza di più di 4 km è si estendenu à una prufundità ancu scunnisciuta.
L'evidenza principale per l'origine magmatica di i graniti spustati hè a siguenti. Prima, a furmazione di corpi di granitu hè accumpagnata da deformazioni lucali di i rocci circundanti, chì indicanu l'intrusione attiva di u fondu di granitu [4]. In siconda, vicinu à i cuntatti cù i graniti, i rocci d'ospiti sò stati trasfurmazioni causati da u riscaldamentu. A ghjudicà da l'associazioni minerali chì si sò sviluppati durante stu prucessu, a temperatura iniziale di i corpi granitichi era più altu ch'è a temperatura di solidificazione di u magma graniticu, chì, per quessa, hè statu introduttu in un statu liquidu. Infine, è oghje, eruzioni vulcaniche sò accadute, purtendu magmi di cumpusizioni granitiche à a superficia.
In cuntrastu à i graniti spustati, chì sò solidificati assai sopra à a regione di u so urighjini, i graniti senza spustamenti cristallizzati apprussimatamente à u locu stessu induve sò urigginati. Sì i graniti spustati sò generalmente rocci homogeni chì omplenu certi volumi, allora i graniti micca spustati sò più spessu truvati in forma di bande, lenti, spots misurati in millimetri è centimetri di diametru, chì sò intercalati cù rocci di una cumpusizioni differenti. Tali furmazioni sò chjamati migmatites (da u grecu migma - una mistura). Ùn ci hè micca signali chjaru di intrusione meccanica attiva di materiale graniticu in migmatites; unu spessu si face l'impressione chì stu materiale rimpiazza passivamente u sustrato originale. Per quessa, l'idee sò ghjunte nantu à a granitizazione di certi settori di a crosta terrestre. Migmatites sò stati furmati à una prufundità di 5-7 km o più. A so parte predominante hè stata furmata in l'epica Precambriana, più di 600 milioni d'anni fà; Parechji migmatiti sò miliardi di anni.
Migmatites è corpi più grande di graniti antichi senza spustamenti sò spessu cunsiderati cum'è zoni solidificate di generazione di magma graniticu purtatu à a superficia muderna cum'è u risultatu di l'elevazione sussegwenti di a crosta terrestre. Siccomu i cumplessi di migmatite profondamente erosionati sò esposti in certi lochi, è i graniti spustati più bassi sò esposti in altri, ùn hè micca pussibule di traccia di relazioni dirette trà elli.
Home | Articles
December 18, 2024 17:16:41 +0200 GMT
0.005 sec.